راهنمای خرید لاستیک لیفتراک

 لاستیک لیفتراک

انواع لاستیک لیفتراک (لاستیک لیفتراک

لاستیک لیفتراک یکی از مهمترین اجزای یک دستگاه لیفتراک می‌باشد و از آنجا که لیفتراک همانند خودرو سیستم تعلیق ندارند بخش زیادی از ارتعاشات وارده به دستگاه و اپراتور توسط لاستیک لیفتراک جذب شده و مانع انتقال ارتعاشات به اپراتور می‌گردد. به همین دلیل کیفیت و نوع لاستیک لیفتراک از اهمیت بالایی برخوردار است .

لاستیک استفاده شده در یک لیفتراک باتوجه به شرایط محیط کار لیفتراک، طراحی و تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد .

لاستیک لیفتراک یکی از مصرفی‌ترین قطعات این دستگاه می‌باشد که با توجه به شرایط و محیط کار لیفتراک دارای دو نوع لاستیک بادی و لاستیک توپر( لاستیک سنگی ) است.

لاستیک بادی لیفتراک 

در لیفتراک‌ها معمولا از لاستیک بادی استفاده می‌شود چرا که در هنگام استفاده از لیفتراک در سطوح ناهموار خاصیت جذب ارتعاش وارده به لیفتراک را دارد و باعث راحتی بیشتر اپراتور در هنگام کار طولانی می‌شود.

استفاده از تایرهای بادی در محیط‌های کاری که اشیاء خورنده و یا تیز و برنده دارند باید پرهیز نمود. این محیط‌ها باعث فرسایش سریع لاستیک و یا پنچر شدن آن می‌شود .

باد تایرها با توجه به فصل و درجه حرارات محیط کار بایستی به صورت روزانه تنظیم گردد تا از فرسایش بیش از اندازه تایرها جلوگیری گردد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر تنظیم نبودن باد لاستیک‌های لیفتراک ایجاد می‌گردد عدم فرمان‌پذیری درست لیفتراک و مشکل در هدایت لیفتراک می‌باشد که گاها خسارت مالی و حتی خسارت جانی بهمراه خواهد داشت.

لاستیک لیفتراک اپال ماشین

لاستیک توپر لیفتراک( لاستیک سنگی ) 

همانطور که از نام این محصول مشخص است، به صورت توده‌ای فشرده از لاستیک ساخته می‌شود. از لاستیک‌های توپر معمولا برای کار در سطوح کاملا صاف و هموار استفاده می‌شود چرا که خاصیت ارتجاعی کمی دارند.

لاستیک‌های توپر در محیط‌های کاری که مواد خورنده و یا اشیاء تیز و برنده وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند چراکه مشکل پنچر شدن ندارند و این ویژگی از محاسن لاستیک‌های توپر می‌باشد. اما انتقال ارتعاشات به اپراتور و لیفتراک از معایب استفاده از این لاستیک‌ها است .

سایز لاستیک لیفتراک 

سایز لاستیک لیفتراک ( لاستیک ) با توجه به تناژ لیفتراک متفاوت می‌باشد.

در لیفتراک‌های 1 تن الی 5 تن سایز تایرهای جلو و عقب با هم متفاوت می‌باشد و معمولا سایز لاستیک‌های عقب کوچکتر از سایز لاستیک‌های جلو می‌باشد و در تناژهای بالای 5 تن معمولا سایز تایرهای عقب و جلو یکسان می‌باشد .

شناخت اعداد حک شده بر روی لاستیک لیفتراک

تناژ لیفتراکسایز لاستیک عقب لیفتراکسایز لاستیک جلو لیفتراک
لیفتراک 1.5 تن5.00 – 86.5 – 10
لیفتراک 1.8 تن5.00 – 86.5 – 10
لیفتراک 2 تن6.00 – 97.00 – 12
لیفتراک 2.5 تن6.00 – 97.00 – 12
لیفتراک 3 تن6.50 – 1028*9 – 15
لیفتراک 3.5 تن6.50 – 1028*9 – 15
لیفتراک 4 تن7.00 – 12250 – 15
لیفتراک 5 تن7.00 – 12250 – 15
لیفتراک 6 تن7.00 – 12250 – 15
لیفتراک 7 تن8.25 – 158.25 – 15
لیفتراک 8 تن9.00 – 209.00 – 20
لیفتراک 10 تن9.00 – 209.00 – 20

هر یک از اعداد حک شده بر روی تایر نشان دهنده یکی از ابعاد و ویژگی‌های تایر می‌باشد که با توجه به استانداردهای کمپانی و کشور تولید کننده کمی متفاوت است در این بخش از مقاله اپال ماشین خاورمیانه سعی شده به صورت جامع به معرفی و شناخت این اعداد پرداخته شود .

  • سایز    10 – 6.50

6.50  :  پهنای سطح مقطع لاستیک ( بر حسب اینچ )

10  : قطر رینگ ( بر حسب اینچ )

  •  سایز :  15 – 9  × 28

28 : قطر خارجی لاستیک ( بر حسب اینچ )

9  : پهنای سطح مقطع لاستیک ( بر حسب اینچ )

15 : قطر رینگ ( بر حسب اینچ )

  •  سایز : 7.00 – 12 / 5.0

7.00 : پهنای سطح مقطع لاستیک ( برحسب اینچ )

12  : قطر رینگ ( بر حسب اینچ )

5.0  : پهنای رینگ ( بر حسب اینچ )

 تاریخ تولید لاستیک لیفتراک

معمولا تاریخ تولید تایرهای لیفتراک به صورت یک عدد 4 رقمی بر روی لاستیک حک می‌شود که دو رقم اول نمایانگر هفته تولید و دو رقم دوم نمایانگر سال تولید می‌باشد.

به عنوان مثال، تاریخ 0621 : یعنی تاریخ تولید هفته ششم از سال 2021 می‌باشد .​